Connect with us

Internasional

Jejak Tasawuf Ibnu Arabi di Nusantara

Ngaji ilmunya Ibnu Arabi adalah sesuatu yang eksklusif, khusus takhassus. Levelnya santri-santri Ma’had Aly. Dan harus melalui jaringan tarekat dan ada guru atau mursyidnya.

Published

on

Ini contohnya, ini adalah naskah kitab Muntahal Madarik karya Sa’dudin atau Sa’iduddin Muhammad bin Ahmad al-Farghani (wafat 700 H./1300 M). Beliau adalah murid Sadruddin al-Qunawi (wafat 672 H./1273 M); dan yang terakhir ini adalah murid Ibnu Arabi.

Naskah ini disalin dan dikomentari oleh seorang guru tarekat Syathariyah dan Qadiriyah bermazhab Syafi’i asal MInangkabau, kelahiran Sampadang, Kota Tengah, Padang, Naskah ini ditulis di kota suci Madinah hari Rabu 6 Jumadil Awal 1096 H. (10-11 April 1685 M).

Nama ulama Nusantara penulisnya ini: Muhammad Jamaluddin bin Syarafuddin as-Sampadanawi al-Minangkabawi (lihat kolofon).

Naskah ini lalu masuk ke Aceh di abad 18, dan menjadi bahan pengajian takhassus komunitas tarekat. Pas perang Aceh bergolak sejak 1874, naskah ini dirampas dari satu dayah, bersama ratusan naskah2 lainnya, lalu dibawa pegawai Kompeni ke Batavia awal abad 20, dan kini masuk koleksi Perpusnas Jakarta (kode A 426/PNRI)

Kini ada yg memvonis haram baca Ibnu Arabi, tapi tidak pernah ikut tarekat Syathariyah atau Qadiriyah, tidak pernah masuk JATMAN, dan gak pernah nyantri di Ma’had Aly takhassus tasawuf falsafi. … ya rusaklah agama ini…. [KH. Ahmad Baso]

Continue Reading

Berita

Sesaat bersama Syaikh Adnan al-Afyuni

Published

on

By

Jakarta, JATMAN.OR.ID: Allah memanggil beliau dengan cepat. Kita semua tersentak dengan kejadian bom mobil yang merenggut jiwa beliau. Syaikh Adnan adalah seorang mufti agung yang tak lelah mengusung ide-ide washatiyah. Kita semua tentu merasa kehilangan.

Syaikh Muhammad Adnan al-Afyuni dilahirkan di Damaskus, Syiria pada 1954. Beliau menyelesaikan program magisternya di Universitas Omdurman Syiria. Syaikh Adnan adalah seorang ulama yang aktif berdakwah di berbagai negara untuk membawa misi perdamaian dunia, termasuk baru-baru ini mengunjungi Indonesia dengan misi yang sama. Kini menjabat sebagai ketua dewan rekonsiliasi nasional Syiria sekaligus Mufti agung Damaskus. Selain itu Syaikh Adnan juga dipercaya untuk memimpin lembaga kajian Syaikh Kuftaro, Syiria.

Berikut beberapa petik kenangan bersama beliau.

Foto-foto koleksi Syaroni As-Samfuriy.[Af]

Continue Reading

Berita

Seruan Sholat Ghoib untuk Syaikh Adnan al-Afyuni

Published

on

By

Foto Syaroni As-Samfuriy

Pekalongan, JATMAN.OR.ID: Idaroh Aliyyah Jam’iyyah Ahlith Thoriqoh al-Mu’tabaroh an-Nahdliyyah (JATMAN) menyerukan kepada seluruh pengurus JATMAN seluruh Indonesia, baik Idaroh Wustho, Syu’biyyah, Sa’afiyyah maupun Sayap JATMAN seperti Muslimat Wathonah dan MATAN untuk menyelenggarakan sholat ghoib untuk AS-SAYYID AL-JALIL AS-SYARIF AL-FADLIL ADNAN AL-AFYUNI yang syahid kemarin.

Syaikh Adnan wafat akibat bom yang meledak yang dipasang di mobil yang dikendarainya, pada Kamis (22/10), seperti yang dilansir Republika.co.id.

Syaikh Adnan adalah seorang ulama terkemuka Suriah sekaligus mufti agung Damaskus.

Beliau juga menjabat sebagai Ketua Dewan Pengawas World Sufi Union atau al-Ittihad al-Sufi al-Alami.

Logo World Sufi Union

Kita doakan semoga Syaikh Adnan mendapat tempat terindah di Sisi Allah SWT. Amin.[Af]

Continue Reading

Internasional

Risalah Naql penghubung Shaykh Abdul Malik Bin Abdullah dengan Shaykh Ibrahim al-Kurani al-Madani

Shaykh Abdul Malik Bin Abdullah atau dikenali dengan laqab Tok Pulau Manis merupakan tokoh yang tidak asing lagi di terengganu yang dilahirkan di Kampung Pauh, Hulu Terengganu. Beliau merupakan keturunan daripada Shaykh Sharif Mohammad al-Baghdadi iaitu seorang ulama daripada baghdad yang yang bergerak aktif sebagai pendakwah pada abad ke-16. Tok Pulau Manis dipercayai sempat belajar di Aceh dan seterusnya ke Mekah.

Published

on

By

Tok Pulau Manis pulang ke tanah air sekitar tahun 1690-an. kembalinya Tok Pulau Manis kepada masyarakat diperkukuhkan dengan sharh Hikam melayu nya serta pertaliannya dengan pembesar tempatan di negeri Terengganu. Malah disebabkan oleh pertalian Terengganu dengan Johor, peranan Tok Pulau Manis menjadi lebih penting dalam perkembangan sosial semasa. Tok Pulau Manis juga bertanggungjawab membawa dan menabalkan Sultan Zainal Abidin I menjadi pemerintah negeri Terengganu (1725-1734) yang berlangsung di Tanjung Baru dan Sultan Zainal Abidin I juga telah berkahwin dengan anak perempuan Tok Pulau Manis. Apabila Tok Pulau Manis berpindah ke Hulu Terengganu dan menetap di Pulau Manis, Baginda juga turut berpindah dan menetap disitu sebelum memilih tempat persemayaman tetapnya di Kuala Terengganu.

Di Pulau Manis inilah permulaan munculnya institusi pengajian Tok Pulau Manis. Menurut Dr. Shafie Abu Bakar jumlah kitab-kitab yang terkumpul di institusi pengajian tersebut lebih kurang 771 buah kitab yang merangkumi pelbagai bidang dan sebahagian besarnya adalah manuskrip bertulisan tangan. Kitab-kitab ini telah dipindahkan beberapa kali mengikut dimana bertempatnya keturunan Tok Pulau Manis yang berpengajian yang menghidupkan terus institusi pengajian ini. Perpindahan berlaku dari Pulau Manis ke Beladau seterusnya ke Serengas dan akhir sekali ke Padang Midin, Terengganu.

Daripada sejumlah kitab yang banyak ini, ditemukan beberapa kitab yang merupakan karya penulisan Tok Pulau Manis antaranya Sharh Hikam Melayu, Kitab Kayfiyyat al-Niyyat, Kitab al-Kifayah dan Risalah Naql.

Risalah Naql merupakan sebuah naskhah salinan. kenyataan ini tertera pada sebelah atas belah tepi disebelah kanan muka pertama kitab yang menyatakan:

“Naql ini daripada Shaykh kami Datuk Pulau Manis ibn Abdullah Jawiyy afallah anhu”

Naql ini beerti salinan ertinya kitab ini adalah salinan dari karya Tok Pulau Manis yang mana Risalah Naql ini ditulis dengan cara mengutip (memindahkan) pelbagai pendapat dari ulama-ulama di dalam membicarakan hukum fiqh mengenai solat jumaat.

Pada akhir penulisan terdapat juga bukti bahawa karya ini merupakan karya Tok Pulau Manis seperti mana berikut:

“Maka adalah faqir yang hina ini iaitu Haji Abdul Malik dan menjawikan jua. Sekali-kali tiada ia membuat kata-kata maka barangsiapa mungkir akan perkataan ini maka adalah ia mungkir akan segala pendita (ulama) yang tersebut di dalam Naql ini dan jangan sesekali siapa menyangkal bahawa faqir ini berbuat kata-kata dengan sendiri kerana orang jawiyy”

Terdapat bukti yang jelas di dalam Risalah Naql ini bahawa Tok Pulau Manis merupakan anak murid kepada Shaykh Ibrahim al-Kurani al-Madani sebagaimana berikut:

“هذا منقول من الجواب بالغروية للمسئل الجاوي تأليف شيخنا و قدوتنا الشيخ ابراهيم ابن حسن الكردى ثم المدني

Artinya: ini dipindahkan daripada kitab Jawab al-Gharawiyyah bagi masalah jawi iaitu karangan Shaykh kami dan ikutan kami Shaykh Ibrahim ibn Hasan Kurdi nama benarnya lagi madinah tempatnya”

Naskhah al-Jawabat al-Gharawiyyah lil masail al-jawiyyah al-juhriyyah merupakan karya Shaykh Ibrahim al-Kurani yang ditulis bagi menjawab 5 soalan yang datang dari negeri Johor. Permasalahan mengenai solat jumaat ini memang ada dinukilkan di dalam naskhah al-Jawabat ini bagi permasalahan atau soalan yang ke-4.

Di dalam Risalah Naql turut mengutip pandangan Shaykh Ahmad al-Qushashi di dalam karya Munyat ahl wara serta beberapa pembuktian bahawa Shaykh Abdul Rauf Singkel pernah datang ke Terengganu kerana ditunjukkan Risalah Naql ini kepadanya oleh Tok Pulau Manis.

Soalan yang mungkin menarik, adakah kemungkinan naskhah al-Jawabat al-Gharawiyyah lil masail al-jawiyyah al-juhriyyah merupakan pertanyaan dari Tok Pulau Manis sendiri kerana pada zaman tersebut sungguh erat hubungan diantara Terengganu dan Johor serta Tok Pulau Manis sendiri merupakan murid langsung dari Shaykh Ibrahim al-Kurani al-Madani.[Muhammad Akmal]

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Trending